تأثیر گفتمان اسلام سیاسی بر فهم قرآن

پایان نامه
چکیده

قرآن کریم مهم ترین میراث تاریخی مسلمانان است. این متن در طول تاریخ حیات دینی مسلمین، مقتدرترین کتاب و منشاء عالی ترین محصولات فکری، فرهنگی، هنری و حتی زیبایی شناختی بوده است. نقش محوری قرآن کریم را در هیچ یک از حوزه های حیات جمعی مسلمین نمی توان نادیده انگاشت. به دلیل نقش قابل توجه قرآن کریم در تاریخ حیات مسلمین است که آن را از مولفه های بنیادی ذهنیت اجتماعی و فرهنگی مسلمان و ایرانیان انگاشته ایم. پیش فرض این پایان نامه، باور به قرآن به منزله ذخیره اصلی در بازتولید حیات فرهنگی در طول تاریخ حیات مسلمین و ایرانیان به ویژه در دوره مدرن است. این پایان نامه به بخش کوچکی از نقش آفرینی این کتاب مقدس در دوران حیات مدرن ایرانیان اختصاص دارد: نقش آفرینی در ظهور هویت متکی بر اسلام سیاسی البته صرفاً تا جایی که به روشنفکران مسلمان از دهه سی تا آستانه انقلاب اسلامی ایران مربوط می شود. اگرچه جهت انجام مقایسه به الگوی ظاهر شده پس از انقلاب نیز پرداخته ایم. این پژوهش حاصل مراحل زیر بوده است: 1. انجام یک مطالعه کمی بر مبنای آثار سه الگوی روشنفکران دینی( بدو ظهور، الگوی ایدئولوژیک و الگوی منتقد و سکولار) جهت بررسی میزان استناد و اتکاء هر یک به آیات قرآن 2. میزان مرجعیت قرآن در سازماندهی به گفتار روشنفکران دینی 3. موضوعات مورد استناد روشنفکران دینی به قرآن کریم 4. الگوی متفاوت تفسیر و فهم مفاهیم قرآن در قیاس با فهم های پیشین 5. عوامل موثر بر الگوی فهم قرآن کریم از سوی روشنفکران دینی مهم ترین نکات حاصل از پژوهش حاضر به شرح زیر هستند: 1. روشنفکری دینی در بدو تأسیس خود با عنوان نهضت بازگشت به قرآن، با استناد فراوان به آیات قرآن، روایت هویت ساز خود را بنا نهاد. 2. روشنفکری دینی در بدو تأسیس با تکیه بر قرآن، الگویی از عقلانیت مقتضی فهم دنیای جدید را بنا نهاد. 3. فهم روشنفکری دینی از قرآن، تا حد زیادی متأثر از فهم های ایدئولوژیک در هر دوره بوده است. 4. مهم ترین تفاوت میان روشنفکری مسلمان پیش از انقلاب و روشنفکری دینی پس از انقلاب نسبت میان اسلام و سیاست است. روشنفکری مسلمان پیش از انقلاب با چهره دکتر علی شریعتی تلاش دارد وجه دنیوی دین را با به حاشیه راندن آخرت اندیشی اولویت بخشد. در حالی که روشنفکری دینی پس از انقلاب تلاش می کند با به متن فراخواندن آخرت نسبت دین و سیاست در مناسبات این جهانی را انکار کند. 5. روشنفکری دینی در ایران پس از انقلاب در قیاس با روشنفکری مسلمان پیش از انقلاب، کمتر به قرآن متکی بوده و به مراجعی مستقل از قرآن برای هویت بخشی به روایت انتقادی خود تکیه کرده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ساختار فهم اندیشه سیاسی اسلام

ساختار فهم اندیشه سیاسی اسلام دکتر ابراهیم برزگر تاریخ دریافت: 28/07/1389 تاریخ پذیرش: 12/09/1389 چکیده چگونه می‏توانیم فهم بهتری از محتوای اندیشه سیاسی اسلام یا مسلمین در گذشته یا حال داشته باشیم و به توضیح بهتری از این اندیشه‏های سیاسی دست یابیم؟ نظریه‏سازی می‏تواند با سؤالی دربارۀ مطلب و چیزهایی که می‏خواهیم بهتر بفهمیم آغاز شود. این مقاله به بهره‏گیری از آموزه‏های بین‏الأذهانی...

متن کامل

قرآن و هویت متکی بر اسلام سیاسی ‌ ‌

     این مقاله ناظر به ساختار ذهنیت سیاسی ایرانیان و تلاش برای بازیابی هویت در دوره مدرن است. اگر اسلام سیاسی را مهم‌ترین پاسخ جمعی برای بازیابی هویت در ایران پس از دهه 30 به شمار آوریم، قرآن چه ...

متن کامل

گفتمان جهانی در اندیشۀ سیاسی اسلام و تأثیر آن بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران

نظم سیاسی موجود در جهان، برگرفته از عهدنامۀ وستفالیایی و بر مبنای واحدهای مجزای دولت- ملت بنا نهاده شده است. اما از دیدگاه جهان‌شمول، کلان‌نگر و انسان‌محور اسلام، مرزهای ایمان و عقیده به جای ملیت و سرزمینْ در ترسیم خطوط جدا‌کنندۀ بخش‌های مختلف جامعۀ بشری مبنا بوده و دارای اصالت است. نظم مورد نظر جهان اسلام در واقع مبین تصویری فراملی از یگانگی امت اسلامی و فراتر از آن همبستگی نوع بشر در سایۀ مبان...

متن کامل

چالش‌های هویتی گفتمان اسلام سیاسی در ایران معاصر

گفتمان اسلام سیاسی، قرائتی از اسلام است که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در رقابت با گفتمان‌های رقیب، خاصیت هژمونیک یافته و بر جامعیت و نقش‌آفرینی حداکثری اسلام در اداره زندگی مسلمانان تأکید دارد. این گفتمان مرزهای هویتی خود را با سایر خرده گفتمان‌های رقیب با منبع، مرجع و داور قرار دادن «هویت اسلامی» تعریف و تحدید می‌کند. در این راستا، این گفتمان هویتی در کنار اصل قرار دادن هویت «اسلامی»؛ هویت ...

متن کامل

نشانه شناسی گفتمان اسلام سیاسی مردم سالار آیت الله سیستانی

جامعه قومی- فرقه ای عراق، بعد از سقوط بغداد در سال 2003 صحنه رقابت و منازعه گفتمان های متعددی بوده است. با توجه به تاثیرات بارز آیت الله سیستانی بر روند تدوین قانون اساسی و دولت سازی در شرایط جدید آن کشور، دال های گفتمان اسلام سیاسی مردم سالار ایشان و عوامل هژمونیک شدن آن در کشور عراق نه تنها برای محققین غربی بلکه برای مسلمانان، امری سوال انگیز بوده است. علیرغم وجود شباهت های متعدد گفتم...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023